Projekt "LOWE"
Gmina Krzywda otrzymała dofinansowanie w ramach konkursu grantowego ogłoszonego przez Fundację ,,OIC Poland” w Lublinie. Projekt: „modeLOWE Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji dla obszarów zdegradowanych i defaworyzowanych.
Edycja II” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa II - Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie: 2.14 Rozwój narzędzi dla uczenia się przez całe życie. Grantobiorcą projektu jest Gmina Krzywda, zaś realizatorem Szkoła Podstawowa w Radoryżu Kościelnym. Projekt otrzymał nazwę „Lokalny Ośrodek Wiedzy i Edukacji w Gminie Krzywda – inkubator kapitału społecznego na rzecz kształcenia ustawicznego dorosłych”.
Głównym celem LOWE jest aktywizowanie dorosłych i społeczności lokalnych na rzecz rozwoju umiejętności stanowiących podstawę dla uczenia się przez całe życie, przydatnych do poruszania się na rynku pracy, dla rozwoju osobistego i rozwoju wspólnot.
LOWE będzie dla społeczności lokalnej miejscem ważnym i cenionym z uwagi na pożyteczność prowadzonych działań i atrakcyjność nietradycyjnych form edukacji. Miejscem gdzie poprzez doświadczenie, można będzie się nabyć i rozwinąć różne kompetencje, które mogą następnie być wykorzystane np. w poszukiwaniu ofert pracy, przekonywaniu do siebie pracodawców i współpracowników, nawiązywaniu nowych kontaktów społecznych, uczestniczeniu w grupach społecznych, poprawianiu relacji w rodzinie i w otwieraniu różnych ścieżek wyprowadzających z wykluczenia społecznego.
Grupę docelową projektu są: osoby dorosłe, w tym rodzice lub opiekunowie dzieci realizujących obowiązek szkolny - z obszarów zdegradowanych i defaworyzowanych z małych ośrodków lub miejscowości lub dzielnic miast, w szczególności:
-
osoby dorosłe mające utrudniony dostęp do form edukacji osób dorosłych rozwijających umiejętności stanowiące podstawą dla uczenia się w różnych formach i miejscach oraz przez całe życie;
-
osoby dorosłe mające niski poziom wykształcenia lub wykształcenie wymagające aktualizacji (co najwyżej zasadnicze zawodowe lub wykształcenie średnie policealne zdobyte w dalszej przeszłości);
-
osoby dorosłe przejawiające brak aktywności zawodowej i społecznej, w tym osoby przejawiające jedynie aktywność w rolnictwie jako jedynym źródłem utrzymania;
-
bezrobotni, zwłaszcza długotrwale;
-
osoby uzależnione od form pomocy społecznej i wsparcia rodziny;
-
osoby osamotnione;
-
osoby przejawiające brak form wsparcia edukacyjnego, społecznego, integracyjnego dla osób starszych;
-
osoby NEET (nie pracujące, nie uczące się, bez doświadczenia zawodowego);
-
osoby dorosłe związane z niskowydajnym rolnictwem;
-
osoby w wieku niemobilnym (według definicji GUS);
-
osoby dorosłe pracujące chcące podwyższyć swoje kompetencje, ważne w poszukiwaniu lepszej pracy lub poprawy swojej pozycji w miejscu pracy.
W wyniku opracowanej diagnozy potrzeb został określony katalog działań, które zostaną przeprowadzone ramach projektu:
-
Rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich w formie wsparcia psychologicznego.
-
Rozwijanie umiejętności uczenia się: Kurs wychowawczo-rodzicielski.
-
Rozwijanie ekspresji i kulturalnej w formie zajęć związanych z wyjazdem do teatru.
-
Rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich: Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.
-
Rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich na podstawie zajęć udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
-
Świadomość i ekspresja kulturalna w formie zajęć z arteterapii w tym warsztaty z rękodzieła.
-
Rozwijanie inicjatywności i przedsiębiorczości w formie warsztatów kulinarnych.
-
Rozwijanie kompetencji uczenia się: Warsztaty budowania samooceny i własnego wizerunku.
-
Rozwijanie kompetencji informatycznych na podstawie zajęć informatycznych.
-
Rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich w formie samoobrony.